Rewolucyjna i kontrowersyjna nowelizacja Karty Nauczyciela, o której pisaliśmy w jednym z poprzednich wydań, została odłożona na późniejszy termin, zaś prace nad nią będą kontynuowane w nowym roku szkolnym. Za to szereg zmian wprowadzono w przepisach dotyczących organizacji pracy szkół. Część zmian weszła w życie w okresie wakacji, a część w dalszym ciągu czeka na publikację w Dzienniku Ustaw. Przedstawiamy najważniejsze przepisy, które trzeba wziąć pod uwagę w nowym roku szkolnym.
14 nowych przepisów na rok szkolny 2021/2022
Zmiana | Czego dotyczy zmiana | Podstawa prawna – od kiedy obowiązuje |
1. Edukacja domowa | Wprowadzenie zmian w edukacji domowej poprzez: ■zniesienie ograniczenia w wyborze szkoły/przedszkola ze względu na teren województwa (dotychczas przedszkole lub szkoła, do której dziecko/uczeń zostało przyjęte, musiały znajdować się na terenie województwa, w którym zamieszkuje), oraz ■zniesienie wymogu uzyskiwania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. | Ustawa z 17 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 762) – weszła w życie 1 lipca br.
|
2. Egzaminy maturalne | Główne zmiany w rozporządzeniu MEN z 21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego dotyczą: ■wyłącznie egzaminu maturalnego – dotychczas rozporządzenie dotyczyło również egzaminu gimnazjalnego; ■dodania do przepisów absolwentów mających wykształcenie średnie branżowe, ■wprowadzenia zmian terminów ogłaszania przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej komunikatów oraz informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego, tj. do 20 sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany egzamin maturalny; | Rozporządzenie MEiN z 4 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1427) – weszło w życie 9 sierpnia br. |
■dostosowania organizacji przeprowadzania egzaminu maturalnego do rozwiązań przyjętych w rozporządzeniu MEiN z 26 lutego 2021 r. w sprawie egzaminu maturalnego, który będzie przeprowadzany od roku szkolnego 2022/2023 dla absolwentów szkół nowego ustroju szkolnego. W latach szkolnych 2022/2023–2028/2029 egzaminy maturalne będą równolegle przeprowadzane zgodnie z przepisami obu rozporządzeń, dla różnych zdających; ■dodania § 80a, w którym zawarto odesłanie do art. 297 ust. 2 i art. 297a ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, określającego terminy przeprowadzania egzaminu maturalnego dla absolwentów poszczególnych typów szkół, tj. przeprowadzanego w latach szkolnych 2022/2023–2028/2029. | ||
3. Świadectwa, legitymacje i inne druki szkolne | Główne zmiany wprowadzone nowelizacją rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków to: ■wprowadzenie szczegółowych regulacji do-tyczących oznaczania indywidualnego doku-mentów publicznych, co wymusiło nowe brzmienie wzorów dokumentów. Skutkiem tego świadectwa ukończenia szkoły oraz duplikaty tych świadectw będzie można wypełniać tylko w postaci elektronicznej, bez możliwości wypisywania ręcznego; ■likwidacja dwustronicowego wzoru poddruku duplikatu do czterostronicowych świadectw ukończenia szkoły; ■we wzorach świadectw szkolnych oraz arkuszy ocen uczniów czteroletniego LO i pięcioletniego technikum zrezygnowano z zamieszczania zajęć edukacyjnych do wyboru (filozofia, plastyka, muzyka lub język łaciński i kultura antyczna) i zastąpiono jedną wolną pozycją; | Rozporządzenie MEiN z 29 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2021 r. poz. 1203) – weszło w życie 2 lipca br., a częściowo 1 września br. |
■określenie sposobu wpisywania na świadectwach i w arkuszach ocen z zajęć edukacyjnych, które realizowane są w ramach godzin |stanowiących różnicę między sumą go-dzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego określoną w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły, a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego; ■rezygnacja z umieszczania w arkuszach ocen szczegółowych informacji o wynikach egzaminu zawodowego; ■wprowadzenie możliwości stosowania skrótu wyrażenia „nauczany(a) dwujęzycznie” jako ND oraz „poziom dwujęzyczny” jako PD; ■uregulowano sposób wpisywania na świadectwach i w arkuszach ocen „Edukacja dla bezpieczeństwa” oraz „Wiedza o kulturze”. | ||
4. Zajęcia wspomagające | Przepisy wprowadzają możliwość organizowania zajęć wspomagających od września 2021 roku, a przede wszystkim: ■umożliwienie zwiększenia liczby godzin zajęć wspomagających z 10 do 15 godzin na oddział szkolnyl ■podwojenie limitu tygodniowej liczby godzin zajęć wspomagających (tygodniowa liczba godzin tych zajęć nie może być wyższa niż iloczyn 2 godzin i liczby oddziałów szkolnych)l ■uelastycznienie przepisów w zakresie organizacji zajęć wspomagających w klasie IV szkoły podstawowej poprzez wprowadzenie zapisu, zgodnie z którym w przypadku szkoły podstawowej, w której ogólna liczba uczniów klas IV–VIII wynosi 60 lub więcej, ale w klasie IV jest mniej niż 10 uczniów, zajęcia wspomagające z danego przedmiotu będą mogły być organizowane w grupie liczącej co najmniej 5 uczniów. | Rozporządzenie MEiN z 20 lipca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2021 r. poz. 1343) – weszło w życie 23 lipca br.
|
5. Możliwość ograniczania funkcjonowania jednostek systemu oświaty
| Do tej pory, w myśl obowiązującego rozporządzenia, możliwość ograniczania funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z COVID-19 przewidziano do 31 grudnia 2021 r. Nowelizacja rozporządzenia MEiN w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wprowadziła zmianę polegającą na przedłużeniu tej możliwości do 31 sierpnia 2022 r. | Rozporządzenie MEiN z 17 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2021 r. poz. 1519) – weszło w życie 20 sierpnia br. |
6. Egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny w 2022 roku | Egzamin ósmoklasisty zostanie przeprowadzony w terminie głównym – w maju i w terminie dodatkowym – w czerwcu. Zrezygnowano z przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty z czwartego przedmiotu do wyboru. W 2022 roku egzamin maturalny będzie przeprowadzany tylko w części pisemnej. W odróżnieniu od przeprowadzania egzaminu maturalnego w ٢٠٢١ roku przewiduje się natomiast, że absolwenci będą mieli w ٢٠٢٢ roku obowiązek przystąpienia do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Natomiast do części ustnej egzaminu maturalnego będą mogli przystąpić wyłącznie absolwenci, którzy: ■aplikują na uczelnię zagraniczną i w postępowaniu rekrutacyjnym są zobowiązani przedstawić wynik z części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej, języka regionalnego lub języka obcego nowożytnego, albo | Rozporządzenie MEiN z 17 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2021 r. poz. 1525) – weszło w życie 20 sierpnia br. |
■są zobowiązani do przystąpienia do części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego w celu zrealizowania postanowień umowy międzynarodowej Podobnie jak w br., także w roku 2022 egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny będą przeprowadzone na podstawie wymagań egzaminacyjnych, określonych w załącznikach do rozporządzenia wydanego na podstawie art. 30c ustawy Prawo oświatowe. | ||
7. Nowy wykaz lektur z języka polskiego na wszystkich etapach kształcenia | Zmieniony wykaz lektur będzie obowiązywał na wszystkich etapach kształcenia, tj.: w klasach I–III szkoły podstawowej, w klasach IV–VI oraz VII i VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych. Zmiany dotyczą głównie lektur uzupełniających (w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – propozycji lektur do wspólnego i indywidualnego czytania) i polegają na zaproponowaniu takich pozycji książkowych, które warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne i wychowawcze, elementy konstrukcyjne utworu oraz warstwę językową utworu. Dla nauczycieli języka polskiego zostanie przygotowany i opublikowany (z końcem sier-pnia br.) na stronie internetowej ORE komentarz dydaktyczny do zmian na liście lektur. | Rozporządzenie MEiN z 13 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1533) – weszło w życie 1 września br. |
8. Warunki i sposób realizacji przedmiotu WDŻ | Zmiana polega na wykreśleniu zalecenia realizacji zajęć wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ) na pierwszej i ostatniej godzinie lekcyjnej. Nie nakłada ona obligatoryjnego obowiązku innego planowania rozkładu lekcji. Pozwoli natomiast dyrektorowi planować je w optymalny sposób, bez narzucania, że powinny być one na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. | Rozporządzenie MEiN z 13 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2021 r. poz. 1534) – weszło w życie 1 września br. |
9. Wprowadzenie podstawy programowej dla przedmiotu historia tańca w zakresie rozszerzonym | W rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia została ustalona podstawa programowa przedmiotu historia tańca jako jednego z przedmiotów, które mogą być realizowane w liceach ogólnokształcących i technikach w zakresie rozszerzonym. Szkoły będą mogły uwzględnić w planie nauczania zajęcia z tego przedmiotu od roku szkolnego 2023/2024. | Rozporządzenie MEiN z 13 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2021 r. poz. 1537) - wejdzie w życie 1 września 2023 r. |
10. Domy wczasów dziecięcych | Główne zmiany, które wprowadza nowelizacja to: ■określenie sposobu działania domu wczasów dziecięcych w okresie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej; ■wskazanie dolnego limitu czasu pobytu wychowanka w domu wczasów dziecięcych (nie może być krótszy niż 6 dni i dłuższy niż 12 tygodni); ■doprecyzowanie okresu działania domu wczasów dziecięcych w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania; ■dookreślenie, że nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych, psycholodzy, | Rozporządzenie MEiN z 11 maja 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez |
pedagodzy i inni specjaliści, prowadzący zajęcia z wychowankiem w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, specjalnym ośrodku wychowawczym i ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym, realizują z wychowankiem tego ośrodka indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, a w przypadku wychowanka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim – indywidualny program zajęć. | rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2021 r. poz. 938) – wejdzie w życie 1 stycznia 2022 r. | |
11. Pobyt nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych | Główne zmiany w nowelizacji rozporządzenia MEN z 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym to: ■uaktualnienie regulacji zobowiązujących młodzieżowy ośrodek wychowawczy do opracowania dla każdego nieletniego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i jego realizacji; ■uaktualnienie regulacji dotyczących wskazania zespołu, który dokonuje oceny zasadności dalszego pobytu nieletniego w ośrodku; ■doprecyzowanie, że w przypadku niedoprowadzenia nieletniego do placówki w ciągu miesiąca od dnia wskazania MOW przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, dyrektor placówki powiadamia o tym właściwego starostę oraz ORE, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, a także – sąd rodzinny, za pośrednictwem poczty; ■wprowadzenie obowiązku zbierania informacji o wydarzeniach nadzwyczajnych i przekazywaniu ich do organów nadzoru pedagogicznego; ■w przypadku, gdy MOW nie będzie zapewniał nieletnim bezpiecznych warunków pobytu, nieletni, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad ośrodkiem, tj. | Rozporządzenie MEiN z 11 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1502) – weszło w życie 1 września br. |
właściwego kuratora oświaty we współpracy z właściwym starostą oraz ORE, będą przenoszeni do innych ośrodków zapewniających bezpieczne warunki pobytu. | ||
12. Realizacja polityki oświatowej państwa | Ustawa zmieniająca umożliwia ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania ustanowienie programów i przedsięwzięć w celu realizacji polityki oświatowej państwa. Programy i przedsięwzięcia będą ogłaszane przez ww. ministra w Biuletynie Informacji Publicznej w formie komunikatu, a środki na ten cel będą przekazywane podmiotom uprawnionym na podstawie umowy i będą pochodzić ze środków finansowych na oświatę i wychowanie. | Ustawa z 28 maja 2021 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1237) – weszła w życie 21 lipca br.
|
13. Aktywna tablica – zmiany w Programie | Zmiany Programu dotyczą w szczególności: ■wydłużenia w 2021 roku terminów składania wniosków do 4 września dla szkół i 14 września dla organów prowadzących szkoły; ■wydłużenia terminów przekazania środków finansowych organom prowadzącym szkoły w 2021 r. do 31 października, a do 31 sierpnia w latach 2022–2024; ■wprowadzenia nowego rodzaju sprzętu i pomocy dydaktycznych – zestawu dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w ramach zestawu będzie można zakupić m.in.: laptop, kamerę internetową, słuchawki i mikrofon, statyw, tablet graficzny; maksymalna wysokość wsparcia na zakup zestawu będzie wynosiła 14.000 zł; ■skorzystania z dofinansowania – można skorzystać z dofinansowania tylko raz w całym programie; szkoły podstawowe, które otrzymały dofinansowanie w latach 2017–2019 roku, nie mogą skorzystać; szkoły, które kupiły laptopy w 2020 roku, nie mogą skorzystać z zakupu zestawu dla nauczyciela; | Rozporządzenie Rady Ministrów z 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” (Dz.U. z 2020 r. poz. 1883). |
■doprecyzowania regulacji dotyczących udzielenia wsparcia finansowego szkołom, w których kształcą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, tak aby do takich szkół trafiał sprzęt adekwatny do ich potrzeb, z uwzględnieniem preferencji dla tych szkół, w których liczba uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wyróżnia się na tle innych szkół zapewniających kształcenie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w danym regionie; ■wydłużenia terminów na rozpatrywanie wniosków o udzielenie wsparcia finansowego przez zespoły powołane przez wojewodów i ministrów prowadzących szkoły w celu kwalifikacji w 2021 roku wydłużono do 28 września, a w latach 2022–2024 termin kwalifikacji wniosków o udzielenie wsparcia finansowego wydłużono o dwa tygodnie – do 30 czerwca; ■wydłużenia terminów przekazywania sprawozdań z realizacji zadań wynikających z Programu, do końca trwania programu, do 30 września. | Rada Ministrów przyjęła nowelizację programu „Aktywna tablica” (na dzień publikacji artykułu nie było jeszcze publikacji w Dzienniku Ustaw). | |
14. Wzmocnienie roli kuratora oświaty | Wymóg uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty Pozytywna opinia kuratora oświaty będzie wymagana do: ■powierzenia funkcji dyrektora na okres krótszy niż 5 lat szkolnych (brak takiej opinii będzie umożliwiał powierzenie na okres 5-letni); ■powierzenia funkcji dyrektora bez konkursu, ■powierzenia funkcji dyrektora osobie niebędącej nauczycielem (menedżerowi); ■odwołania z funkcji dyrektora z powołaniem się na szczególnie uzasadniony przypadek (art. 66 ust. 1 pkt 2 UPO); ■podjęcia działalności w szkole przez stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo | Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (wersja robocza opublikowana na stronie internetowej MEiN). |
rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki; ■połączenia szkół w zespół oraz włączenia szkoły do istniejącego zespołu. Zmiany w składzie komisji konkursowej Nastąpi zwiększenie liczby przedstawicieli kuratora oświaty w składzie komisji konkursowej (maksymalnie do 5) i tym samym zwiększenie liczby przysługujących im głosów w głosowaniu. Co ciekawe, będzie to zawsze 5 głosów, nie- zależnie od liczby przedstawicieli w komisji. Wyjaśnienia w sprawie braku realizacji zaleceń Kurator oświaty będzie mógł zażądać od dyrektora wyjaśnienia przyczyn braku realizacji zaleceń wydanych w ramach nadzoru pedagogicznego. Termin na wyjaśnienie wyniesie 7 dni. W dalszej kolejności możliwe będzie wyznaczenie ostatecznego 7-dniowego terminu na realizację zaleceń. Wniosek o odwołanie dyrektora Kurator oświaty będzie mógł wnioskować do organu prowadzącego o natychmiastowe odwołanie dyrektora z funkcji kierowniczej, jeżeli ten będzie uchylał się od realizacji zaleceń wydanych w wyniku czynności nadzoru pedagogicznego. Organ prowadzący będzie zobligowany do odwołania dyrektora w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku i do poinformowania o tym kuratora oświaty. W braku odwołania powierzenie funkcji dyrektora ma wygasnąć po upływie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o odwołanie. Wygaśnięcie stwierdzi wówczas kurator oświaty. Rozwiązanie to jest bardzo kontrowersyjne, jako że wniosek organu nadzoru pedagogicz- | ||
nego jest bezwzględnie wiążący dla organu prowadzącego. Tymczasem dyrektor będzie mógł tak jak dotychczas odwołać się do sądu pracy. Niemniej jednak pozwanym w takiej sytuacji będzie organ prowadzący, a nie kurator oświaty. Nie wiadomo też, czy sąd będzie mógł rozpoznawać zasadność złożenia wniosku o odwołanie. To czyni bardzo wątpliwym możliwości w zakresie obrony dyrektora. Wniosek o zawieszenie dyrektora Kurator oświaty będzie mógł wnioskować o zawieszenie dyrektora szkoły lub placówki, w sytuacji gdy w ramach sprawowanego nadzoru stwierdzi uchybienia związane z zagrożeniem bezpieczeństwa uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę. Wniosek ten będzie wiążący. Rezygnacja z funkcji kierowniczej Odwołanie z funkcji kierowniczej w następstwie rezygnacji z tej funkcji będzie następowało w terminie uzgodnionym przez nauczyciela składającego rezygnację i organ właściwy do odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego a nie po upływie 3-miesięcznego wypowiedzenia. Dodatkowe warunki likwidacji szkoły Szkoła samorządowa będzie mogła zostać zlikwidowana jeżeli likwidacja w szczególności: 1) nie ograniczy dostępności nauki, wychowania i opieki; 2) polepszy: ■warunki nauki, wychowania i opieki uczniów likwidowanej szkoły oraz nie pogorszy ich w szkole lub szkołach wskazanych jako miejsce kontynuowania nauki, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny, ■warunki stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży | ||
objętych kształceniem specjalnym, w przypadku gdy likwidowana szkoła prowadzi takie kształcenie; 3) nie pogorszy warunków dotarcia uczniów do szkoły, a w przypadkach, o których mowa w ust. 1b pkt 1 i 2 – również dzieci do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego; 4) jest uzasadniona zmianami demograficznymi lub prognozami dotyczącymi liczby uczniów likwidowanej szkoły, szkoły lub szkół wskazanych jako miejsce kontynuowania nauki oraz ogółem wszystkich szkół danego typu prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego. Opiniowanie arkusza organizacyjnego Projekt arkusza organizacyjnego będzie opiniowany w pierwszej kolejności przez radę pedagogiczną. Opinia nie będzie wiążąca. Nauka zdalna Kształcenie zdalne będzie realizowane w każdym przypadku zawieszenia zajęć w szkole. Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie nauczania indywidualnego lub indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dyrektor będzie musiał umożliwić – na wniosek rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia – zdalną realizację zajęć. Ocena pracy dyrektora W braku porozumienia w zakresie oceny pracy dyrektora pomiędzy kuratorem oświaty a organem prowadzącym oceny będzie dokonywał kurator oświaty po rozpatrzeniu stanowiska organu prowadzącego. |
Opracowanie:
Monika Fidler
specjalista prawa oświatowego