Zasady dowozu i koszty transportu uczniów do placówek
Wraz z rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego wrócił problem zasad dowozu i pokrywania kosztów za transport uczniów do placówek — szkół, przedszkoli, na basen czy do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego. Jakie przepisy obowiązują i kto powinien finansować dojazd? Czy te sama zasady dotyczą uczniów niepełnosprawnych? Kiedy rodzic może domagać się dowożenia dziecka do placówki spoza obwodu? Zbieramy obowiązujące regulacje i, na podstawie konkretnych przykładów z praktyki, rozwiewamy wątpliwości.
Projekt oceny a karta oceny pracy nauczyciela — różnice
Projekt oceny pracy
Zasady uzyskiwania stopnia i teczka nauczyciela dyplomowanego w roku szkolnym 2024/2025
Tylko nauczyciele, którzy rozpoczęli staż na stopień nauczyciela dyplomowanego przed 1 września 2022 r., uzyskują ten stopień awansu zawodowego na podstawie przepisów dotychczasowych, tj. Karty Nauczyciela w brzmieniu do 31 sierpnia 2022 r. oraz rozporządzenia MEN z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Od roku szkolnego 2022/2023 nauczyciele mianowani nie mają już bowiem możliwości rozpoczęcia stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego. Przedstawiamy drugi artykuł dotyczący awansu zawodowego w roku szkolnym 2024/2025 (pierwszy w nr. 212), tzn. nową ścieżkę awansu zawodowego dla nauczycieli mianowanych oraz aktualne wymagania, by uzyskać stopień nauczyciela dyplomowanego.
Przyznanie dodatku motywacyjnego w roku szkolnym 2024/2025
Wbrew powszechnemu przekonaniu większości nauczycieli dodatek motywacyjny nie należy się każdemu pracownikowi pedagogicznemu zatrudnionemu w szkole czy przedszkolu, ale ma on być swoistą nagrodą za ponadnormatywne wypełnianie swoich obowiązków i stanowić motywację do dalszej efektywnej pracy. W poprzednim wydaniu magazynu (nr 212) pisaliśmy szczegółowo na temat dodatku funkcyjnego. W tej aktualizacji sprawdzamy, jakie są zasady przyznawania dodatku motywacyjnego w nowym roku szkolnym i kto może liczyć na ten składnik wynagrodzenia.
Dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli — jakie zadania ma dyrektor
Rolą organu prowadzącego jest wyodrębnienie środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w wysokości 0,8% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli. Istotną rolę w dofinansowaniu doskonalenia zawodowego odgrywa dyrektor szkoły, który m.in. składa wniosek o dofinansowanie i określa potrzeby w tym zakresie. Sprawdź, jak wygląda proces dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli i jaka jest w nim rola dyrektora szkoły. Przedstawiamy 7 kroków postępowania.