Przeniesienie ucznia z Ukrainy z niepełnosprawnością do innej szkoły w trakcie roku

Uczeń z Ukrainy posiadał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Uczęszcza do szkoły podstawowej ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi: klasa 1. Obecnie orzeczenie zostało zmienione na takie, gdzie podstawą wydania jest autyzm z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Matka dziecka chciałaby przenieść dziecko do szkoły podstawowej specjalnej. Czy matka może przenieść dziecko w trakcie roku np. w maju? Czy dziecko powinno zostać przyjęte do oddziału dla dzieci realizujących podstawę programową dla niepełnosprawności intelektualnej czy od maja do sierpnia powinno zostać przyjęte do oddziału dla dzieci z autyzmem, które realizują „zwykłą” podstawę programową, taką jak on dotychczas, a dopiero od września powinien zostać przeniesiony do innej klasy? Czy jeśli matka chłopca przeniesienie go od września 2023 roku, to czy dziecko może być klasyfikowane i „zdać” do kolejnej klasy w obecnej szkole – do klasy 2, i wtedy placówka specjalna musi go przyjąć do klasy 2 u siebie, z tym że według innej podstawy programowej?

Organ odpowiedzialny za postępowanie przetargowe w szkole

Pytanie: Kto powinien odpowiadać za przeprowadzenie postępowania przetargowego dotyczącego zamówienia publicznego powyżej 130.000 zł na dostawę oleju opałowego na potrzeby ogrzewania szkoły? Szkoła nie ma specjalistów od zamówień publicznych. Czy w związku z powyższym powinna zwrócić się z wnioskiem do organu prowadzącego o przeprowadzenie postępowania przetargowego?

Klasyfikacja ucznia cudzoziemskiego w klasie VIII

Minister Edukacji i Nauki wydał rozporządzenie, dzięki któremu uczniowie z Ukrainy ukończą szkołę podstawową mimo braku ocen z muzyki, plastyki, przyrody i techniki. W miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych: muzyka, plastyka, przyroda i technika, będzie wstawiana pozioma kreska. A co z uczniami z Ukrainy, którzy przybyli do polskiej szkoły przed 24.02.2022 lub z uczniami z Białorusi lub z innych krajów? Temat jest niezwykle ważny również w kontekście rekrutacji do szkół ponadpodstawowych po skończeniu 8 klasy.

Dokumentowanie ustnych zapytań ofertowych

Pytanie: Czy w myśl ustawy o zamówieniach publicznych potwierdzeniem zapytania ofertowego może być notatka służbowa sporządzona z zapytań złożonych drogą telefoniczną lub zapytań skierowanych bezpośrednio w sklepie do sprzedawcy?

Zmiany w funkcjonowaniu młodzieżowych ośrodków wychowawczych

W młodzieżowych ośrodkach wychowawczych będzie można tworzyć domy dla nieletniej matki z dzieckiem. To nie jedyna zmiana w zakresie funkcjonowania MOW. Sprawdzamy, jakie jeszcze nowości przewidziano dla tych placówek. Nowe rozporządzenie weszło w życie 6 kwietnia 2023 r.

Wypłata wynagrodzenia w razie nieobecności ucznia

W ostatnim okresie rozliczeniowym nauczyciel wykazał pięć godzin lekcyjnych ponadwymiarowych, które ma przydzielone w ramach dodatkowych zajęć z dzieckiem z Ukrainy. W swoim dzienniku zaznaczył, że uczennicy w tym okresie nie było. W związku z tym jako pracodawca nie wypłaciłam należności, nie z powodu nieobecności dziecka, lecz z powodu niewykonania pracy. Swoją decyzję uargumentowałam tym, że jeśli nauczyciel chciał mieć wypłacone pieniądze, to jego obowiązkiem jest zgłoszenie do sekretariatu lub do dyrektora gotowości do pracy, gdy ucznia nie ma. Bierne oczekiwanie pracownika w pokoju nauczycielski na wezwanie go przez pracodawcę do wykonywania pracy nie oznacza gotowości do pracy w rozumieniu art. 81 § 1 kp, jeżeli takiego zachowania nie usprawiedliwiają okoliczności sprawy (wyrok z 20 listopada 2007 r. Sądu Najwyższego, sygn. akt II PK 80/07). Nauczyciel wskazał mi pisma, na podstawie których domaga się wypłaty wynagrodzenia: orzeczenie sądu III PZP 29/87 uchwała Sądu Najwyższego, odpowiedź sekretarza stanu w MEN w sprawie rozliczenia i organizacji pracy nauczyciela w godzinach ponadwymiarowych, stanowisko specjalisty prawa oświatowego. W tym czasie gdy nauczyciel miał mieć zajęcia z nieobecnym dzieckiem, ani razu nie zgłosił do sekretariatu lub do dyrektora, że uczeń jest nieobecny, a nauczyciel jest gotowy do podjęcia prac powierzonych mu przez pracodawcę. W skierowanym do mnie piśmie nauczyciel wypisuje, co zrobił w tym czasie, ale nie są to czynności zlecone przez dyrektora i czynności, o których dyrektor coś wiedział. Jak postąpić w tej sytuacji i czy wynagrodzenie się rzeczywiście należy?

Wynagrodzenie nauczyciela z Funduszu Pomocy

W szkole uczą się uczniowie z Ukrainy, z tego tytułu szkoła otrzymała dodatkowe środki finansowe z tzw. Funduszu Pomocy. Pieniądze te mogą być m.in. przeznaczone na płace nauczycieli, którzy uczą te dzieci. Jedna z nauczycielek prowadzi z uczniami zajęcia z języka polskiego, tzn. 6 obowiązkowych godzin. Godziny te są wliczone w etat, ponieważ jest nauczycielem dyplomowanym i nie było dla niej godzin w arkuszu. W programie płacowym jest przypisana do podstawowego źródła finansowania, natomiast wynagrodzenie z Funduszu Pomocowego jest z innego źródła finansowania. Na te środki jest założone osobne konto bankowe i nie można tych środków refundować. Jak można prawidłowo rozwiązać tę sytuację, żeby skorzystać ze środków Funduszu Pomocy?

Nowa kolejność wpisów do księgi wychowanków MOW

Wpisy do księgi wychowanków młodzieżowego ośrodka wychowawczego będą dokonywane według daty otrzymania zawiadomienia o skierowaniu do MOW. Zmiana ma wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu.

Kwalifikacja zakupu odzieży roboczej dla pomocy nauczyciela

Jak zaklasyfikować zakup odzieży roboczej dla obsługi, m.in. pomocy nauczyciela, która pracuje przy obsłudze klas, w których są uczniowie z Ukrainy? Czy „Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń”, tj. § 302 z klasyfikacji budżetowej załącznika nr 4 do rozporządzenia MF z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych należy powiązać z § 328 tejże klasyfikacji, tj. „Świadczenia związane z udzielaniem pomocy obywatelom Ukrainy”, czy z paragrafem 486 „Pozostałe wydatki bieżące na zadania związane z pomocą obywatelom Ukrainy”?